در اوایل سلطنت رضاخان اوریاد بسیار آشفته شده و تجاوز به مال و زندگی مردم گسترش یافته بود، ولی از نظر فرهنگی، پری در آستانه ی یک تحول جدی قرار گرفت. منشا این تحول، وجود مغتنم مرحوم ملا محمد حسن بود، تلاش بی پایان وی در مدتی بیش از نیم قرن موجب شد که پری به لحاظ فرهنگی وسطح دانش عمومی عنوان«سواد اعظم» بیاید. در این دوره ده ها چهره ی علمی و فرهنگی و معنوی تربیت شدند، و ما در جای خود به تفصیل از آن سخن خواهیم گفت.

ادبیات شفاهی مردمان پاک سرشت پری، فرازهایی از دوره ی رضاخان و مساله ی کشف حجاب را با توجه به دیکتاتوری دوره ی رضاخان به زبان طنز در خود منعکس کرده است.

ملت باغی گل آشدی               بیربیرینه دولاشدی

یاشاسون رضاشاهی                  آغ نوزدن یاشماق آشدی

                        *        *         *

همزمان با تبعید رضاخان به موریس در شهریور 1320 هـ. ش پری در شرایط اقتصادی خوبی بسر می برد. عباسقلی خان، نظر علی خان و شیخعلی خان خرده ملک های پری بودند. کشاورزی رونق چشمگیری داشت.«هامپاها» یی بودند که 50 خروار گندم برداشت می کردند. از این مقدار یک پنجم آن به مالک تعلق داشت. برخی از خرده مالک ها 20 و گاهی 30«هامپا» داشتند.

ششدانگ املاک پری در دوره رضاشاه 64 سهم بود. رخساره اجل افشار، دختر میرزا قلی، خلیل جلالی و محمود جلالی فرزندان حاج محمد علی، محمد الله مرادی فرزند بخشی، سید احمد حسینی فرزند سید محمود، جمیله اجل افشار فرزند علی اشرف خان، فاطمه اجل افشار فرزند حیدر قلی، خان بابا خان بابایی ناسی، غلامحسین خان صادقی جهانی ناسی و علی خان نظری ناسی فرزندان عبد الحسین خان، حوا بیگم دختر علی بابا، ذوالفقار خان اجل افشار فرزند حیدر قلی خان، حسنعلی، احمد اجلی فرزند علی، محمد تقی سلیمانی، زین العابدین سیلمانی، محمد سلیمانی و یوسف سلیمانی فرزندان محمد باقر، ابوطالب و عباسعلی اجل افشار، شیخعلی اجل افشار و نظر علی اجل افشار فرزندان مهدیقلی، بیگم نسا و فضه خانم فرزندان سید بابا، خداداد اجلی و ابوطالب و ابراهیم لطفی مالکین پری بودند.